A körmök díszítése és ápolása évezredek óta része a kultúránknak. Már az ókori Kínában is megjelent a hosszú körmök viselésének divatja a nemesi osztályokban – a Qing-dinasztia idején például fémből készült körömvédőket hordtak a hölgyek, hogy jelezzék előkelő státuszukat és megóvják túlnövesztett körmeiket.
A Ming-dinasztia korából (14–17. század) származnak az első körömlakkhoz hasonló receptek is: méhviaszból, tojásfehérjéből, gumiarábikumból és növényi festékekből készült keverékkel vonták be a körmöket. A modern körömipar azonban csak a 20. században indult igazán fejlődésnek, különösen a műköröm-technológiák megjelenésével. Jelen cikkben áttekintjük, miként alakult ki a porcelán (akril) műköröm, a zselés műköröm és a gél lakkozás napjainkig, hazai és nemzetközi trendeket egyaránt figyelembe véve, hiteles forrásokkal alátámasztva.
A modern műkörömipar alapjai az 1900-as évek közepére nyúlnak vissza. Az első akril műkörmöt (melyet itthon gyakran porcelán körömnek neveznek) egy amerikai fogorvos, Dr. Maxwell Lappe találta fel a 20. század közepén. Ő eredetileg a körömrágók számára tervezett otthon felragasztható műkörmöket, ám ezek a vastag műanyag körmök kezdetben nem arattak nagy sikert. A valódi áttörés néhány évvel később, az 1950-es években következett be: Dr. Fred Slack, szintén fogorvos, egy véletlen baleset folytán innovatív megoldással állt elő. Slack egy munkanapján letörte a körmét, és a rendelkezésére álló fogászati akrilból, alufólia segítségével formázott egy műköröm-pótlást, amelyet ráragasztott a saját körmére. Ezzel megalkotta az első, közvetlenül a természetes körömre építhető akril műkörmöt. A sikeres próbálkozást további fejlesztések követték: Slack tökéletesítette a technikát, és családjával együtt megalapította az NSI (Nail Systems International) nevű céget, amely a mai napig a műkörmösöket látja el alapanyagokkal. Érdekesség, hogy egy másik fogorvos, Dr. Stuart Nordstrom ugyanekkoriban hasonló akrilköröm-rendszert fejlesztett ki – ő az akril por és a folyadék polimer precíz kombinációját alkalmazta –, amely végül a világhírű Creative Nail Design (CND) márka alapját adta.
Diana Ross énekesnő porcelán műkörömmel – Forrás: Pinterest
Akril (porcelán) műkörmökkel már az 1960-as években is kísérleteztek a kozmetikai szalonokban, és Slack folyamatosan dolgozott az anyag továbbfejlesztésén (például a sárgulásmentes, tartós formula kidolgozásán). A ’60-as évek végére a szépségszalonok többsége kínált már porcelán műköröm szolgáltatást, és a hosszú, elegáns körmök gyorsan divatba jöttek…..
A retro divat időtlen varázsa a kézitáskák világában is megmutatkozik. Ezek a stílusos és egyedi táskák nemcsak kiegészítik öltözékünket, hanem különleges hangulatot is kölcsönöznek megjelenésünknek. A retro stílusú kézitáskák széles választékát böngészve mindenki megtalálhatja a személyiségéhez és stílusához illő darabot. Ezt a sokszínűséget jól mutatja a női bőrtáskák kínálata, ahol a klasszikus vonalak és modern trendek találkoznak.
Retro vagy vintage stílusú táskák – van különbség?
A retro és a vintage stílust gyakran összekeverik, annak ellenére, hogy jelentős különbségek vannak közöttük. Mindkét stílus a múlt időszakaiból merít inspirációt, de eltérő módon.
Retro Stílusú Táskák Jellemzői
A retro stílus a múltbeli divat, design és kultúra modern interpretációja. Ebben az esetben a táskák új darabok, amelyek régebbi időszakok stílusjegyeit viselik magukon. A retro táskák jellemzően a ’60-as, ’70-es, esetleg a ’80-as évek divatját idézik meg új anyagokkal, modern gyártási technikákkal. A retro táskák tehát újak, de régi stílusú design elemeket hordoznak.
Vintage Stílusú Táskák Jellemzői:
A vintage táskák a legelterjedtebb nemzetközi értelmezésben konkrétan régi, korábbi időszakokból származó darabok. Általában legalább 20-30 évesek, és hordozzák az adott kor divatjának, minőségének és stílusának jegyeit. A vintage táskákban a korukból fakadó patina és az idő múlásának nyomai is megtalálhatók, ami hozzájárul egyedi karakterükhöz.
A másik (Magyarországon elterjedt) értelmezés szerint, a vintage stílus a kézművességhez, a minőséghez köthető, ami felidézi a tömegtermelés előtti világ igényes kivitelezését és stílusjegyeit.
A vintage stílus a táskák világában is lenyűgözően mutatkozik meg, különösen a női bőr kézitáskák esetében. Ezek a táskák híven tükrözik a korhűséget, legyen szó akár a 1920-as, 1950-es vagy akár az 1980-as évek divatjáról. A minőségi anyagok, mint például az igazi bőr, kiemelkedő szerepet kapnak, hiszen időtállóságukkal és eleganciájukkal hozzájárulnak a táskák egyedi megjelenéséhez.
A vintage stílusú női bőr kézitáskák gyakran díszítve vannak részletgazdag elemekkel, mint például aprólékos hímzések, egyedi gombok vagy kézzel készített díszítések. Ezek az apró részletek teszik igazán különlegessé és egyedivé a táskákat.
Ezen táskák egyediségét tovább növeli, hogy gyakran korlátozott szériájú darabok, amelyek megtalálása igazi kincskereséshez hasonlíthat. A vintage női bőr kézitáskák története és patinája egyedülálló karaktert kölcsönöz nekik, ami ráadásul hozzáad a viselőjük stílusához is.
A vintage stílusú női bőr kézitáskák nem csupán divatos kiegészítők, hanem a múlt örökségének és hagyományainak megőrzői is. Egy ilyen táska nem csak praktikus, hanem a múlt divatjának, anyaghasználatának és kézművességének modernkori megjelenítője is.
A vintage stílusú női bőr kézitáskák széles választékát megtalálhatja a női bőrtáskák oldalon, ahol a minőség, egyediség és a történetmesélés áll a középpontban, így mindenki megtalálhatja a személyiségéhez és stílusához leginkább illő darabot.
Retro stílusú táskák vagy vintage kézitáskák – maradjunk a retrónál!
Az egyszerűség kedvéért gyakran használjuk az „retro” (magyarosan “retró”) kifejezést, mivel ez átfogóbban leírja mindazt, ami a múlt stílusjegyeit viseli. A retro kifejezés használata könnyebbé teszi a kommunikációt, mivel az átlagemberek számára a retro és vintage közötti különbség nem mindig egyértelmű. A retro kifejezés alkalmazásával könnyebben irányíthatjuk a figyelmet a régebbi időszakok által inspirált táskákra, legyen szó új gyártású vagy eredeti régi darabokról. Emellett a retro szó használata lehetővé teszi, hogy szélesebb közönséghez szóljunk, mivel ez a kifejezés kevésbé specifikus és inkább az általános divatirányzatokra utal, melyek a múlt időszakaiból merítenek inspirációt. Mivel a “retro” szó eredete a visszatekintéshez köthető, a retró stílus egyfajta nosztalgiát jelent a múlt iránt – ezért ebbe a fogalomba minden belefér, ami a múltat idézi, ha nem vagyunk túlságosan szigorúak.
A retro női kézitáskák varázsa
A retro kézitáskák tehát nem csupán tárolóeszközök, hanem időutazásra invitáló kiegészítők. Ezek a táskák egy olyan kor szellemét hordozzák magukban, amikor a divat még az egyediségre és az apró részletekre helyezte a hangsúlyt. A retro kézitáskák varázsa abban rejlik, hogy képesek egyszerre nosztalgikus és modern hatást kelteni, így tökéletes választást jelentenek a stílus tudatos nők számára.
Vintage zárak az elegáns női kézitáskákon
Egyik legjellegzetesebb eleme a retro női bőr kézitáskáknak a vintage zárak használata. Ezek a zárak nem csak praktikus funkcióval bírnak, hanem egyúttal díszítő elemként is szolgálnak, hozzájárulva a táska egyedi megjelenéséhez.
A vintage zárak a táskákon olyan zárszerkezeteket jelentenek, amelyek stílusukban és kialakításukban a régebbi időszakokra, különösen a 20. század első felére vagy akár korábbra emlékeztetnek. Ezek a zárak gyakran részletgazdag kialakításúak és egyedi dizájn elemekkel rendelkeznek, amelyek hozzájárulnak a táska összhatásához és eleganciájához. Néhány jellemző típus:
Csatok: a fém csatok a táska elején helyezkednek el. A csat megnyomásával vagy elfordításával nyílik meg a zár, ami egyben biztonságot is nyújt a táskának.
Kapocs Zárak: Ezek a zárak egy fémkeretből és egy kapocsból állnak, amely a táska száját zárja le. A kapocs felnyitásával a táska szétnyílik, és a belső rész hozzáférhetővé válik.
Kulcsos Zárak: Néhány vintage stílusú táska rendelkezik kulcsos zárral, ami egy kis kulccsal nyitható meg. Ezek a zárak különleges biztonságot és eleganciát kölcsönöznek a táskának.
Csúsztatható Zárak: Ezek a zárak egy fém vagy bőr sávból állnak, amelyeket a táska egyik oldaláról a másikra kell csúsztatni a nyitáshoz vagy záráshoz.
A vintage zárak gyakran díszítőelemként is szolgálnak, hiszen a régi idők művészetét és kézműves hagyományait tükrözik. Ezek a zárak nem csak praktikus funkcióval bírnak, hanem egyúttal hozzájárulnak a táskák egyedi és elegáns megjelenéséhez.
Most egy képet is készítek, amely bemutatja a vintage zárak egyik jellemző típusát egy táskán.
Itt látható egy vintage stílusú kézitáska, amely egy részletesen kidolgozott csattal záródik. A csat elegáns és részletes, ami az 20. század eleji tervezésre emlékeztet, és egy bőr háttérrel szemben jelenik meg, hogy hangsúlyozza a vintage aspektust. Ez a kép jól szemlélteti, hogy a vintage zárak milyen elegáns és díszítő jellegűek lehetnek egy táskán.
Itt látható egy vintage stílusú kézitáska, amely kapocs zárral rendelkezik. A képen jól látható a fémkeret és a kapocs a táska tetején, amelyek bemutatják, hogyan nyílik fel a kapocs a táska belső részének megtekintéséhez. A kapocs és a keret elegáns és klasszikus tervezésű, ami tipikus a vintage divatnak, egy bőr háttérrel szemben.
A régi idők ihlette minták is meghatározó szerepet játszanak a retro kézitáskák megjelenésében. Legyen szó geometriai formákról, virágmintákról vagy akár az Art Deco ihlette dizájnról, ezek a minták mindig időtálló eleganciát sugároznak. A minták sokszínűsége és változatossága lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja azt a stílust, ami leginkább tükrözi személyiségét és ízlésvilágát.
A klasszikus anyaghasználat szintén kulcsfontosságú a retro kézitáskák esetében. Legyen az igazi bőr, vászon vagy akár a kordbársony, ezek az anyagok nem csak tartósságot és minőséget képviselnek, de egyben az adott kor divatjának esszenciáját is megőrzik. A bőr például mindig is a minőség és elegancia szinonimája volt, míg a vászon és a kordbársony egyfajta laza, bohém stílust képvisel.
Összegzésképpen, a retro kézitáskák varázsa a múlt és a jelen összekapcsolásában rejlik. Ezek a táskák nem csak stílusosak, hanem egyedi karakterrel is bírnak, amely lehetővé teszi, hogy kifejezzük egyéni stílusunkat és személyiségünket. A retro kézitáskák tökéletes kiegészítői lehetnek mindennapi öltözékünknek, hozzáadva egy csipetnyi eleganciát és egyediséget megjelenésünkhöz.
2023-as női kézitáska trendek
2023-ban a női kézitáskák terén a funkcionalitás és a stílus ötvözése dominál. A trendek között megjelenik a túlméretezett táskák népszerűsége, amely praktikusságot és kényelmet biztosít a mindennapi használathoz. A színek tekintetében a földtónusok, mint a bézs, barna és zöld árnyalatai kerültek előtérbe, melyek könnyedén kombinálhatók különböző öltözékekkel.
2023-as női kézitáska trendek
A 2024-es trendekben várhatóan a minimalista design és a geometriai formák lesznek hangsúlyosak. A kis méretű, de jól szervezett belső térrel rendelkező táskák kerülnek előtérbe, ahol a letisztultság és az elegancia dominál. Színekben a pasztell árnyalatok, mint a halvány rózsaszín, világoskék és levendula válnak népszerűvé, amelyek frissességet és eleganciát sugároznak.
A múlt évtizedek stílusjegyei a modern táskákban – retro stílusú kézitáskák
A retro stílusú táskák esetében a múlt évtizedek jellegzetes stílusjegyei jelennek meg. Az 1920-as évek Art Deco ihlette mintái, a ’50-es évek klasszikus eleganciája, a ’60-as és ’70-es évek bohém és színes mintái, valamint a ’80-as évek merész és feltűnő design elemei mind megtalálhatóak a modern táskakínálatban. Ezek a stílusjegyek tökéletesen illeszkednek a jelenkor divatjához, hozzáadva egy csipetnyi nosztalgikus eleganciát.
A fenti képek a különböző korszakok bőrtáskáinak lényegét és stílusát tükrözik, bemutatva, hogy a múlt stílusjegyei hogyan jelennek meg a modern táskákban.
1920-as évek Art Deco ihletésű bőrtáska: Egy elegáns, vintage környezetben bemutatott kézitáska, ami az 1920-as évek Art Deco stílusát idézi.
1950-es évek klasszikus bőrtáska: Egy ízléses, retro környezetben elhelyezett kézitáska, amely a 1950-es évek klasszikus stílusát hordozza.
1960-as, 1970-es évek bohém bőrtáska: Egy színes, művészi háttérrel rendelkező kézitáska, amely a ’60-as és ’70-es évek bohém stílusát képviseli.
1980-as évek merész bőrtáska: Egy dinamikus környezetben elhelyezett kézitáska, neon színekkel és retro-modern hangulattal, ami a ’80-as évek vibráló és bátor stílusát mutatja be.
Tippek a tökéletes retro táska kiválasztásához
Amikor tökéletes retro kézitáskát választunk, nem csak a stílus a fontos, hanem a praktikum is. Íme néhány hasznos tipp, amelyek segíthetnek megtalálni azt a darabot, ami nem csak szemet gyönyörködtető, de funkcionális is:
Méret és tárolókapacitás: Gondoljuk át, milyen célokra szeretnénk használni a táskát. Ha a mindennapi használat a cél, közepes vagy nagyobb méretű táskát választunk, amely elegendő helyet biztosít a napi szükségleteknek. Kisebb, elegánsabb táskák tökéletesek esti rendezvényekre vagy különleges alkalmakra.
Anyagminőség: A retro táskák esetében fontos a jó minőségű anyagok választása. Legyen az igazi bőr, erős vászon vagy kordbársony, ezek az anyagok nem csak időtállóak, hanem stílusos megjelenést is kölcsönöznek a táskának.
Funkcionális jellemzők: Figyeljünk oda a táskák belső elrendezésére és zsebeire. Hasznosak lehetnek a különböző rekeszek, amelyek segítenek rendszerezni a tárolni kívánt tárgyakat, valamint a biztonságos zárak, amelyek megóvják az értékes tárgyakat.
Stílus és design: Olyan stílust választunk, ami tükrözi a személyiségünket és jól illik a ruhatárunkhoz. A retro táskák sokszínűsége lehetővé teszi, hogy megtaláljuk azokat a mintákat és színeket, amelyek leginkább megfelelnek az ízlésünknek, legyen szó geometriai mintákról, virágmintákról vagy az Art Deco ihlette dizájnról.
Összhang a jelenlegi gardróbbal: Fontos, hogy a választott retro táska harmonizáljon a meglévő ruhadarabjainkkal. Ha a ruhatárunk elsősorban visszafogott színekből áll, egy színes vagy mintás retro táska lehet a tökéletes kiegészítő. Ha viszont már rendelkezünk feltűnő darabokkal, egy egyszerűbb, klasszikus retro táska lehet az ideális választás.
Retro stílusú kézitáskák a CCC kínálatában
A CCC weboldalán található női bőrtáskák kínálata kiváló példája annak, hogyan lehet ötvözni a modern stílust a retro jegyekkel. A kínálatban több mint 180 különböző stílusú bőrtáska található, amelyek széles szín- és anyagválasztékot kínálnak. A táskák között megtalálhatóak a klasszikus fekete, bézs és barna színek, valamint a feltűnőbb rózsaszín, kék, narancssárga vagy akár khaki árnyalatok. Az anyagok tekintetében a természetes bőr mellett a mesterséges anyagok és műbőr is megtalálhatóak.
A különböző modellek közül kiemelkedik a Lasocki márka elegáns, minőségi kínálata, amely tökéletesen illeszkedik a retro stílusú megjelenéshez, miközben modern és praktikus kialakítású táskákat kínál.
Az alábbiakban néhány kiemelt modell található:
Lasocki MLR-W-014-04 Bordó Táska: Egy elegáns, bordó színű kézitáska, amely ideális választás lehet azok számára, akik szeretik a feltűnő, mégis elegáns darabokat.
Lasocki MLR-W-014-04 Kheki Táska: Egy különleges khaki színű modell, amely a mindennapi használatra is tökéletes választás lehet.
A Gino Rossi márka a CCC kínálatában különleges helyet foglal el, hiszen elegáns és minőségi női kézitáskákat kínál. Például a Gino Rossi CLARA-S8952 Bézs modellje egy letisztult és stílusos darab, amely ideális választás lehet mindennapi használatra, valamint elegáns alkalmakra is. A bézs színű kézitáska könnyen kombinálható különböző ruhadarabokkal, miközben eleganciát és visszafogottságot sugároz.
A Gino Rossi kézitáskák jellemzői közé tartozik a kiváló minőségű anyaghasználat és a letisztult dizájn, amelyek tökéletesen illeszkednek a modern nő igényeihez. A kínálatban többféle szín és stílus közül választhatunk, így mindenki megtalálhatja a személyiségéhez és stílusához leginkább illő modellt.
A CCC széleskörű kínálata lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja a tökéletes retro stílusú kézitáskát, legyen szó akár online vásárlásról, akár személyes üzleti látogatásról. A CCC táskakínálata folyamatosan bővül, így mindig friss és trendi darabokkal találkozhatunk, amelyek tökéletes kiegészítői lehetnek a mindennapi viseletünknek.
Összegzés: Retro stílusú kézitáskák – Mely modellekre érdemes odafigyelni?
A retro divat varázsa a kézitáskák világában is megmutatkozik, elegáns és egyedi darabokban, amelyek kiegészítik öltözékünket és különleges hangulatot adnak megjelenésünknek. A retro és vintage stílusú táskák, bár gyakran összekeverednek, jelentős különbségeket mutatnak. A retro táskák a múlt divatjának modern interpretációi, míg a vintage darabok a múlt autentikus darabjai. A CCC kínálatában megtalálható bőrtáskák széles választéka a modern stílust ötvözi a retro jegyekkel, lehetővé téve mindenki számára, hogy megtalálja a személyiségéhez és stílusához illő tökéletes darabot. Az általunk bemutatott tippek segíthetnek a tökéletes retro táskaválasztásban, figyelembe véve a méretet, anyagot és a táskák funkcionális jellemzőit.
Magyarország építészeti öröksége gazdag és változatos, és számos retró stílusú házat és lakóépületet találhatunk az ország különböző részein. Ezek az épületek nemcsak az építészeti értékeik miatt különlegesek, hanem az emlékeztetők az adott korokra és stílusokra is. Ebben a cikkben bemutatjuk néhányat ezek közül a retró lakóházak közül, amelyek Magyarország építészeti örökségének részét képezik.
A Kádár-kocka: Az 1960-as évek ikonja
A Kádár-kocka vagy kockaház, az 1960-as és 1980-as évek között épült népszerű háztípus Magyarországon. Ezek a házak földszintesek, sátortetősök és körülbelül 100 négyzetméteresek. A Kádár-kocka házak széles körben elterjedtek az országban, és ma is keresettek az ingatlanpiacon. A népszerűségük egyik oka az egyszerű és funkcionalista kialakításuk, valamint a stabil alapozás, amely hosszú élettartamot garantál.
A panelházak szintén ikonikus retró épületek Magyarországon. Ezeket elsősorban a 20. század második felében, a szocializmus idején építették, és a lakosság tömeges lakásigényét elégítették ki. A panelek előre gyártottak voltak, és a helyszínen szerelték össze, ami gyors és költséghatékony építést tett lehetővé. A panelházakat ma is megtaláljuk az ország városaiban, és sokan még mindig laknak bennük.
Magyarország polgári házai olyan építészeti kincseket rejtenek, amelyek a múlt századokra emlékeztetnek. Ezek a házak magas belmagassággal, művészi díszítésekkel és tágas belső terekkel rendelkeznek. A magas belmagasság miatt azonban a fűtés költségei is magasak lehetnek. Sok polgári házban még ma is működő cserépkályhák találhatók, amelyek a hideg téli napokon melegen tartják a helyiségeket. A felújítás során a tulajdonosok gyakran kihívásokkal találják szembe magukat, de a megfelelő tervezéssel és kivitelezéssel a régi és modern elemek harmonikusan összeolvadhatnak.
Az idősebb generációk számára a régi magyarországi tanyák és parasztházak is retró hangulatot idéznek fel. Ezek a hagyományos épületek különböző anyagokból készültek, például vályogból vagy fából. A tanyák több generáción át öröklődtek, és az idő múlásával sokukat felújították vagy modernizálták. Ma néhány tanya látogatható múzeumként, ahol betekintést nyerhetünk a régi magyar életmód és építészet világába.
Összegzés
Magyarország gazdag építészeti örökséggel rendelkezik, amely különböző retró házakban és lakóépületekben nyilvánul meg. Ezek az épületek emlékeztetnek az elmúlt évszázadokra és a különböző stílusokra, és hozzájárulnak az ország építészeti sokszínűségéhez. Bármelyik típusú retró házat is választjuk, azok mind a múlt emlékeit őrzik, és megmutatják, hogyan éltek és élnek az emberek Magyarországon.
Az 1980-as évek divatja ikonikus és feltűnő volt, és jelentős hatással volt a kortárs stílusra. Az évtizedben a szabadság, a kreativitás és az expresszió jegyében a divat folyamatosan változott, és az emberek merész, extravagáns öltözékekkel kifejezték egyéniségüket. Ebben az írásban felfedezzük az 1980-as évek divatjának kulisszatitkait, ikonikus ruhadarabjait és inspirációját a mai retró divatban.
Az 1980-as évek divatja a múlt század egyik legismertebb és legfelismerhetőbb stílusának számít. Az évtized jellegzetessége volt a bátorság és a túlzás. Az emberek szívesen viseltek élénk színeket, nagy vállbetéteket, csillogó anyagokat és futurisztikus mintákat.
Az 1980-as évek női divatját jellemezte az oversized blúzok, a mini szoknyák, és az izgalmas anyagok. A csillogó és flitteres estélyi ruhák is nagy népszerűségnek örvendtek.
Hajtrendek – az 1980-as évek frizurái
A hajtrendek között domináltak a nagy, buja fürtök és a hajban viselt színes szalagok, masnik.
A smink az 1980-as években erőteljes volt, a hangsúly a szemekre helyeződött. A neon színű szemhéjpúdereket és a feltűnő szemceruzákat gyakran alkalmazták.
Az 1980-as évek laza rockos punkos stílusa – amit a kortárs zenei műfajok képviselői diktáltak.
1980-as évek férfi frizurái
Természetesen nem egy stílus uralta a ‘80-as évek frizuradivatja a férfiaknál sem, de ha nézünk korabeli képeket, filmeket, vagy csak egyszerűen visszaemlékszünk a korra, akkor eszünkbe juthat, hogy a legnagyobb problémát a lapos, vékonyszálú haj jelentette, amit a fiúk és férfiak számos módon igyekeztek ellensúlyozni. Divat volt a dauer, a nagy volumenű dús hajzat. Divatba Jött a zselével feltüsizett frizura is, illetve a kakastaréj, amit zselé mellett (helyett) nyers tojásfehérjével és színes festékekkel igyekeztek megvalósítani a punk stílus kedvelői.
A férfiak is előszeretettel viseltek csuklópántokat, sálakat és pilóta napszemüveget, “hasitasit”, valamint a fiatalok körében rendkívül népszerűek voltak a kitűzők is.
Divatikonok az 1980-as években
Madonna – lázadó stílus
Madonna az 1980-as évek egyik legnagyobb divatikonja volt. Az énekesnő merész, provokatív öltözékeivel és a különleges frizuráival sokakat inspirált.
Michael Jackson – az évtized egyik legbefolyásosabb csillaga
Michael Jackson zenéje, tánca és stílusa is forradalmi volt az évtizedben. A farmer dzsekik, a flitteres zakók és a fekete bőrruhák fehér zoknival mind egyedi divatot teremtettek.
Diana hercegnő – báj és elegancia
A hercegné stílusa elegáns és klasszikus volt, ugyanakkor képes volt trendeket is teremteni. Ikonikus megjelenései ma is hatással vannak a divat világára.
Az 1980-as évek divatának hatása a kortárs divatra
Az 1980-as évek divatja hatalmas hatással volt a mai divatvilágra. Sok kortárs divatmárka inspirációt merít az évtized extravagáns stílusából.
Az 1980-as évek divatja maradandó hatást gyakorolt a divatvilágra. Az ikonikus stílus, az extravagancia és a merész öltözködés mindmáig inspirálja a tervezőket és az embereket egyaránt.
Gyakori kérdések az 1980-as évek divatjával kapcsolatban
Miért voltak olyan népszerűek az oversized blúzok az 1980-as években?
Az oversized blúzok kényelmesek voltak viselni és lehetőséget adtak a kreatív rétegzésre, ami az évtized stílusának egyik kulcsa volt.
Melyik divatikon inspirálta leginkább az 1980-as évek női stílusát?
Madonna ikonikus öltözékei és merész megjelenése nagy hatással volt az 1980-as évek női divatjára.
Melyek voltak az 1980-as évek férfi frizuratrendjei?
Az 1980-as években népszerűek voltak a hosszabb hajtincsek, a dauer, a dús frizura
Hogyan alkalmazzuk az 1980-as évek stílusát a mindennapi öltözködésben?
Az 1980-as évek stílusát mai szemmel interpretálva érdemes kiegészíteni modern ruhadarabokkal, hogy kifinomult és egyedi megjelenést érjünk el.
Melyek voltak az 1980-as évek divatjának jellegzetes színei?
Az évtized divatját a neon és élénk színek, valamint az állatos minták és geometriai formák uralják.
Ha tudni szeretnéd, hogy milyen az igazi vidéki retro húsvét fíling, akkor repülj velem Mezőkövesdre! A kérdés, hogy mennyire akarsz visszamenni az időben?
Ha az ősi néphagyományokra vagy kíváncsi, akkor olvasd el a következő írást: Matyó húsvét!
Ha viszont nosztalgiázni akarsz, vagy csak egyszerűen kíváncsi vagy arra, hogy mi maradt a húsvéti hagyományokból – és én ezt hogy éltem át a 80-as években, akkor olvasd el itt bambaságom történetét!
Szem nem marad szárazon!
A mezőkövesdiek a kádárkorszakban is vallásos, templomba járó emberek voltak. A locsolkodás kötelező éves esemény volt. A lányok, asszonyok kicsípték magukat. Denevérujjú, válltöméses blúzhoz vastag öv és tűsarkú illett. Többen inkább praktikusan ünneplő otthonkát húztak…
Természetesen én is igyekeztem csinos lenni, ezért felvettem a kedvenc bordó szoknyámat, „hozzáillő” neon-zöld harisnyával, amit az öcsémtől örököltem, ugyanis neki már nem kellett, mivel farsangi időszaknak vége volt (sárgarépajelmez)!
Kiálltam a kapuba, és vártam a locsolkodókat! Mivel nem jött senki egy darabig, kiszaladtam az utca végére, ahol gyakorlatilag csak férfiakat és kisfiúkat láttam kerékpározni. Ilyenkor előkerültek az eddig méltatlanul mellőzött vőlegényöltönyök a szekrényből – természetesen a 70-es évek trapéznadrágjaival.
A 80-as évek retró húsvétja vidéken… 70-es évek beütéssel…
Bársony öltöny a 70-es évekből
A 70-es évek retro öltönyeivel…
retro öltöny a 70-es években
…letaposott nadrágszárral…..
70-es évek öltöny
…és lehányt zakóval.
Az elegancia napközben lazult…
a kerékpár elkezdett imbolyogni
a nyakkendő kilazulva lobogott a szélben
az olcsó kölniillat pálinkás lehelettel vegyült
a lehúzott sliccből előkandikált a nejloning
a nadrág letaposva
a zakó lehányva
de még mindig van kit meglocsolni!
Retro húsvét – az első locsolkodók!
Na de ne szaladjunk ennyire előre az időben! Amikor megjelent az első rokoncsapat a kanyarban, már szaladtam is haza. Ilyenkor még nagyjából mindenki józan volt!
Az ágyam felé ragasztott lapon húztam a strigulákat – teljes ártatlanságomban – hogy hány férfi locsolt meg!
Volt, hogy több mint 40 locsolkodó jött hozzánk!
A kötelező rokonlátogatások után megérkeztek az ismerősök, majd estefelé az alkoholisták. A csoportosításban vannak átfedések! 🙂
Pedofil hajlamú papik nyomkodták a kölnisüveget a nemlétező mellem helyére, és csipkedtek itt-ott. Én meg legszívesebben kifutottam volna a világból!
Hadd nőjön a cicid!
Szívesen emlékeznék úgy a 80-as évek húsvétjaira úgy, hogy Krisztus feltámadását ünnepeljük, de retro húsvét nem szólt másról, mint büdös szovjet kölnivízről, alkoholról és termékenységvarázslásról.
Egy dologért mégis vártam a húsvétot, a terülj-terülj asztalkám miatt!
Retro húsvéti ételek
A kedvencem a nagyanyám által sütött húsvéti torta volt, aminek iszonyú tömény és finom főzött krémje volt. Sajnos nem maradt fenn a recept, bár próbáltam hasonlót készíteni azóta is. Egy kicsit vicces, hogy főtt tojás szeletekből kirakott virág díszítette a tetejét, de akkor ez természetes volt. Hiszen tojásból sosem lehet elég húsvétkor!
Addig sajnos nem nyúlhattunk hozzá, amíg nem jöttek a locsolkodók.
Mindig volt sajtos stangli is – pici sós rudacskák! Nagy tálca szendvics és jó sok pia!
Szénsavas üdítőt nem igazán tartottunk itthon, csak ünnepekre jutott….
…narancskóla!
Na de alkohol annyi volt, hogy a fél várost leitathattuk volna vele – és le is itattuk!
A téli disznóvágásból erre a célra tettük félre a hatalmas sonkát, amelyet jó sokáig főztünk. A húsvéti sonka főzővizébe főztük meg a tojásokat. Lehet, hogy csak a festetlen tojásokat főztük ebben a lében.
Ha a színes tojásokra gondolok, az első, ami eszembe jut: az ecetszag, a második pedig
…balgaságom története…
Étel-ital volt annyi, hogy egy kisebb lagzinak is elég lett volna. Rengeteg tojást festettünk: minimum 100-at! Még szerencse, hogy jól felkészültünk, mert a következő eset után, már nem jutott volna semmi a délutáni locsolkodóknak!
Egyszer betért hozzánk két fiatalember, akik hígított samponnal megáztatták a fejemet, amiért hálás is lettem volna a nap végén, de egyelőre ők voltak az elsők. Megkínáltam a legényeket hímes tojással, amit udvariasan el is fogadtak.
Volt tojás dögivel négyféle színben, azért mindegyikből vettek kettőt-kettőt.
Anyukám is kijött, őt is besamponozták, majd zavarában rám szólt:
– Hát mit állsz ott, kínáld meg a locsolkodókat tojással!
Mivel a fiatalemberek a zsákmányt elrakták, és sokkal nagyobbak voltak mint én, meg se mertem mukkanni:
– hogy anyu, már egy csomót elvittek!
Újra megtették a kört: fejenként kettőt minden színből!
Számold ki, hogy mennyi tojást vittek el!
Hagyok egy kis időt…
Ha jól számoltál, az eredmény: 32 tojás!!!
Csak évek múlva mertem elmondani anyámnak az esetet, annyira szégyelltem, hogy ilyen bamba voltam. Mi lett volna, ha még úgy igazán megvendégeltük volna őket! Csak azért nem engedtük beljebb a kedves locsolkodókat, mert fogalmunk sem volt, hogy kik voltak azok!
Ha tetszett a cikk, és nem akarsz lemaradni a többi írásról, iratkozz fel a Retro-Vintage hírlevélre
[wysija_form id=”1″]
Antal-Pap Judit
Művelődési menedzser, web-designer, SEO szakember, blogger
woodenA hippidivat a 60-as évek óta újra és újra feléled. Gyakran megjelenik a kifutókon, a kirakatokban. Sokan azért hordanak hippis ruhadarabokat, mert éppen az a trendi, mások egyszerűen azért, mert szeretik a színes, mintás harsányságot (mint pl. én). Létezik azonban olyan embercsoport a földön, akik a mai napig hisznek a hippi értékekben, és igyekeznek azt a megjelenésükkel is tükrözni. Az ő szemükben a hippi stílus több, mint retrós színes göncök viselete.
Milos formán 1979-es Hair című filmjében– ami az azonos című musical alapján készült – megcsodálhatjuk hippi korszak színes világát. A film persze nem tudta levetkőzni saját korának divatját, ezért a frizurák egy kicsit viccesen hatottak volna még a 60-as évek hippik szemében is – amikor is a film játszódik.
A hippi stílus jellemzői
színes és fantáziadús
hosszú haj
szőrös hónalj
trapéznadrág
hímzett blúzok
tölcsérujj
virágmotívumok
össze nem illő vagy ellentétes színű ruhadarabok párosítása
különböző népek motívumainak a felhasználása
A hippik nem engedhették meg maguknak a márkás, drága ruhák vásárlását, ezért használt, összefoltozott ruhákat hordtak. Legtöbbször maguk készítették a ruháikat rongyokból, régi ruhákból.
Érdekes jelenség, amikor a plázacicák is elkezdik majmolni a hippi divatot, amikor éppen ez a trendi. Ha tele is vannak a boltok olykor színes mintás hippis cuccokkal, az igazán eredeti darabok otthon készülnek régi ruhákból egyedi hímzéssel festéssel, amelyekhez saját kezűleg gyártott ékszer illik!
hippi stílus = antidivat
A hippik a megjelenésükkel is tüntettek koruk társadalmi jelenségeivel szemben. A szabadságot/szabadosságot hirdették polgárpukkasztó módon.
A hippi szó jelentése
Maga a hippi szó az angol „hipster” kifejezésből származik. A hipsterek voltak azok az emberek, akik San Fransisco-ban a Haigh-t-Ashbury körzetbe költöztek az 1960-as években.
A harlemi dzsessz szlengben már az 1930-as években is használták a „hep” szót: a menőket nevezték így. Az írásmódja később „hip”-re változott, s az 50-es években hip-nek lenni azt jelentette, hogy az illető benne van minden menő dologban.
Hippik az ókorban
Egyes vélemények szerint a hippi mozgalom gyökerei egészen az ókori görög filozófusokig, Szinópéi Diogenészig és a cinikusokig vezethetők vissza. A Time egyik 1968. júliusi cikke szerint ők voltak a történelem első, korai hippijei.
Mi ellen lázadtak a hippik?
A II. világháború után hatalmas gazdasági és demográfiai fellendülést tapasztalt meg az amerikai társadalom. Az új fiatal nemzedék jobb perspektívával indult neki az életnek, korábban házasodtak, aminek következtében 1946 és 1964 között hetvenmillió gyerek született az Egyesült Államokban, ők voltak az úgynevezett baby-boomerek.
Kattints a lenti cikkre – ha még többet szeretnél megtudni a baby-boom generációról!
A keményen dolgozó szülők igyekeztek úgy felnevelni a csemetéiket, hogy mindenük meg legyen. Ha azt gondolod, hogy ettől boldog felnőttekké váltak, tévedsz!
Bár ezek a fiatalok soha eddig nem látott jólétben nőttek fel, mégsem voltak elégedettek, mert egyszerűen nem találták a helyüket az egyre inkább elanyagiasult fogyasztói társadalomban.
Békére és nagyobb szabadságra vágytak, elutasították a szülők merev erkölcsi felfogását, új kultúrát vagyis inkább „ellenkultúrát” teremtettek maguknak.Így született meg az ötvenes évek közepén a beatnemzedék, majd a hatvanas években – tömeges ifjúsági mozgalomként – a hippi kultúra.
Az első zenés tüntetés a toleranciáért, a békéért, a szabad gondolkodásért és a szerelemért 1967 januárjában volt San Francisco-ban a Golden Gate Parkban, amit Emberi Együttlétnek, azaz Human Be-In-nek neveztek.
A rendezvény egy láncreakciót indított el, melynek eredménye volt a legendás Summer of Love (szeretet nyara) és a Woodstock fesztivál is. Utóbbit a New York állambeli 4000 főt számláló Bethel városában tartották 1969 augusztusában. Ez az a találkozó, amiről már biztosan mindenki hallott, a hippi kor és szubkultúra szimbólumává vált. Egyszeri volt, és megismételhetetlen, ahol fellépett a korszak számos ismert zenésze, pl.: Janis Joplin, Jefferson Airplane, Jimmy Hendrix és sokan mások.
Ez sokkal több volt, mint a szokásos „generációs” szakadék, mert a „baby boomerek” a társadalmi konvenciók és meggyökeresedett értékek egész sorát vetették el, gyakran radikális módon, akár a nagy egyetemi diákmozgalmak(Berkeley, Columbia), akár a hippi-kommunák keretein belül. Önálló véleményük volt, helyet követeltek maguknak a közéletben, a politikai aktivizmus életformává vált. Ez szülte a vietnami háború ellen később világméretűvé nőtt tiltakozást, de nem érhetett volna el sikert e szellemi közeg nélkül az afro-amerikai polgárjogi harc és a feminizmus sem.
Hogyan éltek a hippik?
1967-ben, a „szeretet nyarán” már mintegy 100 ezren éltek a San Franciscó-i kommunákban. A hippik kiépítették saját infrastruktúrájukat: még az ingyenes egészségügyi ellátást is megszervezték, és egy ingyenkonyhát is felállítottak. Egy nagy család voltak, mindenki anya és apa a biológiától függetlenül, s együtt nevelték a gyermekeiket.
Esti mese olvasás egy hippi kommunában. Fotó: Olson Source: View Liner ltd
Bár idillinek tűnhet a jó szándékkal kialakított szabadságot hirdető életvitel, mégis megvoltak az árnyoldalai a hippi kultúrának – bár ez szubjektív megítélés.
George Harrison, a Beatles gitárosa 1967-ben ellátogatott a Haight-Ashburybe.
„Nem olyan volt, amilyennek képzeltem (…) a Haigth-Ashbury kölykei kimaradtak az iskolából és ott lopták a napot, csak nem szeszt öntöttek magukba, hanem drogokat.”
– ezután lejött az LSD-ről és buddhista tanokkal pörgette magát. (Forrás: Wikipedia / hippi)
a szexuális forradalom követőivé váltak, lerombolva a bibliai erkölcsi elveket
marihuánát, hasist és LSD-t használtak, hogy felfedezzék a tudat alternatív oldalát
elhagyták a hagyományos társadalmi szerepeiket, de idővel ők is beilleszkedtek a fogyasztói társadalomba, amely ellen annyit harcoltak
pszichedelikus rockzenét hallgattak
egyszerre vágytak békére és anarchiára
A mozgalomra jelentős hatással voltak a keleti vallások és filozófiák (főleg a Krisna-tudat)
A természetfelettire nyitott hippik között egyre népszerűbb lett Jézus Krisztus személye -a hippik tömegesen csatlakoztak a „Jézus-mozgalomhoz”.
A hippimozgalom időszakában több film játszódik
Zabriskie Point – rendezte: Michelangelo Antonioni (1970)
Hair – rendezte: Miloš Forman (1979)
Forrest Gump – rendezte: Robert Zemeckis (1994)
Frisbee: The Life And Death Of a Hippie Preacher (Frizbi – Egy hippi prédikátor élete és halála) – rendezte: David Di Sabatino (2005)
Könyvek hippikről, hippiknek, hippi stílusról
Jack Kerouac: Úton. Az Úton című könyv az ötvenes évek Amerikájáról szól, legalább másfél évtizeddel korábban, mint ahogy a hippimozgalom elterjedt. Az más kérdés, hogy akkora hatása volt az akkori generációra, hogy rengetegszer idéztek belőle, és szent könyvként tisztelték.
Az Egyesült Államokban a 60-as évek második felében felbukkanó hippi mozgalom elsődleges célja a társadalomból való kivonulás, a korábbi kötöttségek alól felszabadított életmód kialakítása volt. A hippik a korábbi nemzedékek prüdériájával szemben a szexualitás szabadságát hirdették, kritikával viszonyultak a fogyasztói társadalom hagyományos értékeihez, és elítélték a háborút.
A hippi életérzés és divat nagyon nagy hatással volt a kultúrára. Befolyásolta a művészeteket, köztük az irodalmat, a filmipart és popzenét is. Világszerte elfogadták azt a kulturális sokszínűséget, amit magába foglalt, s hagyományait a mai napig megtalálhatjuk lépten-nyomon.
A hippimozgalom hatására fejlődtek ki a ’70-es évek zöld-ökológiai mozgalmai, a feminizmus második hulláma, a meleg (LMBT), illetve fekete polgárjogi mozgalmak.
Ha elkezdesz a retro lakberendezés felé kacsintgatni, akkor nem árt tudni, hogy melyek azok a bútordarabok, színek, stílusjegyek, amelyek alkalmazásával kicsit „retrósabbá” varázsolhatod a környezetedet. Azt is leírom, hogy hol tudod megvásárolni az egyes darabokat.
Amikor retró lakberendezésről beszélek, ne egy provanszi házra gondolj, és ne is a romantikus vintidzs kiegészítőkre, hanem a modern retro pimasz stílusára.
Meríts az 50-es, 60-as és 70-es évek formavilágából és anyagaiból! A retro lakberendezés nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden egyes bútordarab régi vagy retro stílusú. Bátran keverheted a modern bútorokat a retro darabokkal, persze úgy, hogy eközben harmóniára kell törekedni.
Érdemes merészen játszadozni a színekkel, formákkal, akik követik az elmúlt évek divatszíneinek változását, azok számára újabb inspirációt jelenthetnek az idei év Pantone színei is. Az eredmény mindenképpen egyedi lesz!
A bútorok megtervezésénél a praktikusság és az egyszerűség jellemző. Többnyire a gömbölyded alkotások, a lapított téglalapok, kerekített négyzetek domináltak.
Egyetlen hátránya a stílusnak, hogy nem jellemző rá a természetes anyagok használata, a legkedveltebb alapanyag a műanyag.
Az elsődleges szempont azonban minden esetben az egyszerű kezelhetőség.
Ha szeretnéd, hogy a szomszédok is megcsodálják egyéni stílusodat, vagy csak simán kiterjesztenéd a retro lakberendezést a ház négy falán kívülre, akkor mindenképpen olvasd el a Kezdő Kertész kerttervező blog jópofa, humoros tippeit az alábbi cikkre kattintva:
Összességében elmondható, hogy a retro lakberendezési stílus jellegzetessége a bohókás hangulat, játékos, színes és formabontó ötletek megvalósításával.
Remélem sikerült kedvet kapni, hogy egy-két retro darabot beszerezz. Olcsóbban megúszhatod, ha egy-két eredeti darabot felújítasz saját kezűleg.
Nézz szét a padláson, lomtalanításon, bolhapiacokon!
Ha tetszett a cikk, és nem akarsz lemaradni a többi írásról, iratkozz fel a Retro-Vintage hírlevélre
[wysija_form id=”1″]
Antal-Pap Judit
Művelődési menedzser, web-designer, SEO szakember, blogger
Tudom, hogy nem én vagyok az első, aki retro játékok témájában ír, de minden visszaemlékezés egyedi. Szeretem az ilyen jellegű blogbejegyzéseket, mert érzem azokat a láthatatlan szálakat, amelyek összekötnek a kortársaimmal. Azokat a retro játékokat mutatom be, amelyek az én nagy kedvenceim voltak a 80-as években.
Sok rajzfilm figurát szívesen ölelgettünk volna plüss változatban is, de sajnos a Skála Coopén (kópé) kívül nem igazán lehetett kapni semmit vidéken. Szerencsére ez mára megváltozott, így ha nosztalgiázni szeretnénk megvehetjük régi kedvenceinket gyermekeinknek is. Pl. a Meseajándékok Webáruházban.
Diavetítő diafilmekkel
Ha hétfő, akkor adásszünet. Nálunk ez volt a nagymosás napja is. Anyám ilyenkor a nagyszobában kihúzott egy kötelet, és ott szárította a ruhákat. Ne kérdezd, hogy miért!
A kötélen száradó hatalmas lepedőre vetítettünk. Annyira izgalmas volt már az előkészület is, hogy szerintem felért bármilyen mostani 3D-s mozi élménnyel.
Egy nagy pukkantgatós hólyagos táskából kellett kihúzni vakon a diafilmet, és azt néztük meg.
Az én nagy kedvencem a Sünik és a csúnya kislány volt. Ha kíváncsi vagy rá, hogy miért azonosultam ennyire a főszereplővel, akkor olvasd el a bemutatkozó blogbejegyésemet.
Postás játék – kicsit másként
A postás játék nem a legnépszerűbb a retro játékok között. Sokan nem is hallottak róla. Mi még véletlenül se úgy használtuk, ahogy a játékszabály megkövetelte. Egyszerűen élveztük, hogy mindenféle szelvények és bélyegek szerepeltek benne.
Amikor a barátokkal összejöttünk az utcában, az egyik kedvenc szórakozásunk az volt, hogy kiosztottuk egymás között a különböző foglalkozásokat, és egymás üzletét látogattuk.
A postástól vettük az utalványokat és az igazolványt, amelyeket be lehetett váltani.
A kozmetikus vízbe áztatott virágszirmokkal frissítette az arcunkat.
A fodrászhoz a játékbabákat is elvihettük egy-egy jó frizuráért.
A céllövöldés kifeszített madzagra csipeszelt játékokat, amelyeket el kellett találni három dobásból.
A rendőr – általában az öcsém – a kis biciklijével kergetett minket, és igazoltatott. Ha nem volt nálunk igazolvány, megbüntetett. Mivel az igazolvány egyszer használatos volt, így mindenkinek érdekében állt, hogy rendszeresen látogassa a postást.
Pezsgő kis üzleti világot hoztunk létre, játékpénzforgalommal vagy olykor árucserével.
Egyedül a szomszéd nem örült, mert a céllövöldével levertük a vakolatot a háza faláról.
Igazi retro játékok – a Lemezárugyár termékei
Ezek a retro játékok nem is annyira a nyolcvanas években születtek, de évtizedekig helyet kaptak a karácsonyfa alatt.
Űrautó
Az egyik nagy kedvencünk a bolygókerekes űrautó volt. A pipaszárlábú bútorok mellett/alatt érvényesült legjobban ez a retro játék.
Bekapcsoltad, és ment, keringett a szobába valami titkos vezérléssel, mert ki tudta kerülni a bútorlábakat és a különféle tárgyakat. Sötétben szivárványszínű fényjátékkal kápráztattatott bennünket. Képzelheted, hogy egy kisgyerek, mennyire transzba tudott esni tőle!
Ha nem hiszed, nézd meg a videót!
Lendület motorkerékpár – Rakéta űrpisztoly
Ezek a retro játékok igazából az öcsém kedvencei és nem az enyém.
Számomra ezek a motorosok félelmetesek voltak. Nem emlékszem pontosan, hogy az űrpisztoly világított-e a sötétben, vagy szikrázott-e, egy biztos: a hangja pedig fülsértő volt.
Talán a motornak is fülsértő volt a hangja. Amire biztosan emlékszem, az a gumiabroncsok kesernyés gumiszaga.
Ha a pótkerekek elromlottak, a motor használhatatlan lett. Na jó: zúgatni még lehetett.
Retro játékok: kutyás és kislányos persely
Ezek a lemezperselyeket szinte minden családban lehetett látni, de sehol láttam, hogy pénzt gyűjtöttek volna benne. Igazából amiatt az élmény miatt játszottunk vele, mert izgalmas volt a kutya nyelvére illetve kislány előtti pultra tenni a sárga kétforintost, és a kis pöcökre kattintva egy erős rugó berántotta pénzt.
Moncsicsi
Minden barátnőmnek már a suliban Babaarcú, szőrös majmocskája van. Mindent félretesznek, evvel játszanak, Kedvenc lett egy pillanat alatt….
… zengett a moncsicsi-dal Ullmann Mónika valamint az összes óvodás és kisiskolás szájából a nyolcvanas évek elején.
Nekem is volt természetesen moncsicsim. Általában kettesével kaptuk a testvéremmel: egy fiút és egy lányt.
Voltak kicsi „csipeszkarú” majmok, amelyeket a függönyre aggattunk, és voltak, amelyek cumisüveget vagy az ujjukat szopták. A gyengébb minőségű moncsicsik hamar megkopaszodtak.
Az egyik kislány azt hazudta, hogy testvére született. Mi persze nem hittük el, majd unszolásunkra kihozott egy bepólyázott kisbabát egy babakocsiban, amelyet ha közelebbről megnéztünk, láthattuk, hogy egy hatalmas moncsicsi volt.
Természetesen megtoroltuk, hogy becsapott bennünket, de azért irigykedtünk, hogy neki van a legnagyobb moncsicsije, amit valaha láttunk! Jégkrémevő medve
Retro játékok – műanyag katonák – Schenk figurák
A német Playmobil játékok magyar megfelelője, egyfajta utánzata. Ezek a műanyag figurák könnyen beszerezhetőek voltak a város egyetlen butikjában.
Nem is voltak drágák: ha jól emlékszem 125 Ft volt egy készlet: 4 katona + a vezér teljes felszereléssel. Erre még nekem is futotta a zsebpénzemből.
Ha az öcsémnek születésnapja vagy névnapja volt, vagy névnapja volt, természetes, hogy kapott tőlem pár figurát.
Én is játszottam a műanyag katonákkal, bár nálam a játék kimerült azzal, hogy rendszereztem a felszerelést, és minden bábut felöltöztettem szépen.
Az egyetlen baj csupán abból adódott, hogy hamar letört a karjuk!
Retro játékok tekintetében a felsorolásnak soha sem lenne vége.
A hozzászólásokban írd le, hogy mi volt a kedvenc játékod gyerekkorodban!
Retro ruhák és frizurák, amelyek kiverték a biztosítékot az elvtársaknál
Magyarországon a rendszerváltás előtt – de főleg az 50-es 60-as években – nem hordhattál bármit. Létezett egyfajta szocialista erkölcs, amelynek meg kellett felelni. Nem volt mindegy, hogy meddig ért a szoknya, mennyire volt színes az ing, hogy fésülted a hajadat. A ma már sokszor viccesnek számító retro ruhák és frizurák egykor gyakran rendszerellenesnek számítottak, és viselőit kigúnyolták, meghurcolták.
Jampecek és színes retro ruhák
Magyarországon az 1950-es évek elejétől figyelhető meg ez a tendencia a begyűrűző Twist, majd Rock and Roll hatására. Több napilap figyelmeztetett a jampecek „rendszerellenes tevékenységeire“, ami a „nyugati tánczene“ és „táncstílus“ feltétel nélküli átvételére vonatkozott.
1950-re már nemcsak az „öncélú divatozás” vált elítélendővé,de „kispolgári szokássá” minősítették a lakkcipő viseletét,valamint a rúzs,a smink és a körömlakk használatát is.
A ruhák kiválasztásánál az olcsóság és a beszerezhetőség vált meghatározó szemponttá. Az 50-es évek elején a választék beszűkült. A nők többsége kartonruhát,szoknyát és kockás flanelblúzt viselt.
Az overall és a lódenkabát egyhangúságát csak az úgynevezett „jampecdivat” próbálta megtörni, felemás sikerrel.
Jampec jelentése:
„feltűnően öltözködő, léha fiatalember”
Jiddis szó (jampoc, többes jampec), azaz ‘bolond’, tkp. ‘nagy f*sz’, a jam (‘tenger, nagy’) és poz (‘hímvessző’) összetétele, az előbbi héber, az utóbbi germán eredetű. ‘Divatmajom’ jelentése a magyarban alakult ki, a szó a hatvanas évek óta nem használatos.
Forrás: Magyar etimológiai nagyszótár (Tótfalusi István)
A jampec szót már korábban, az 1950-es években is használták, de akkor Magyarországon ez egy osztályellenes jelzőnek számított, ezért az 1970-es évek végén a jampi szót kezdték el használni. A jampik teljes egészében felvállalják ezt a stílust, ezzel együtt pedig valamilyen társadalmi heccelésbe mennek át a viselkedésükkel, küllemükkel, zenei beállítottságukkal.
Retro ruhák és frizurák jampec fiúk számára
Szovjet karikatúra: A jampec a Nyugat ügynöke! (Forrás: wangfolyo.blogspot.hu)
csőnadrág
színes ing
az ingtől teljesen eltérő mintázatú nyakkendő
napszemüveg – éjszaka is kötelező
Elvis-frizura
Retro ruhák és frizurák jampec lányok számára
pöttyös vagy kockás szoknya sokrétű szoknya
mélyen kivágott, rövid ujjú blúz
nyakban megkötött selyemsál
napszemüveg
frizuránál pedig a lófarok mellett a frufru az, ami kötelező jellegű.
dauer
A jampecek feltűnő viseletéhez társultak az egyéb feltűnőnek minősített szokások: mint például a vad tánc.
Az önkifejezés időszakában, vagyis a 60-as évek második felében egyfajta kettősség jellemezte a magyar divatot: míg a magazinok hasábjain a modellek dámaként köszöntek ránk vissza, az utcára egyre inkább betört a farmer, a miniszoknya, ésa hosszú haj divatja.
Öltözködés tekintetében természetesen a fiatalokkal gyűlt meg leginkább a baja a rendszernek. A hivatalos szocialista ideológia nem tudott mit kezdeni az ifjúsági divattal, ellenben csak pár hónap kellett, hogy a párizsi divatszalonok legújabb tervei átjussanak a vasfüggönyön.
A miniszoknya és a szocialista erkölcs
1966-ig Magyarországon az óvodás lányok kiváltsága volt a miniszoknya. Noha nyugaton már öt éve hódított az utcákon, a Nők Lapja következetesen tagadta a csupasz női térdek létjogosultságát .
A fiatalok körében hihetetlenül népszerű lett, a legnagyobb hideggel dacolva is hordták. A miniszoknyák viselését nehezítette, hogy általában harisnyát és harisnyatartót hordtak, a harisnyanadrág nem volt még elterjedt, és csak „nyugatról” lehetett beszerezni.
A középkorúak a térdet éppen csak takaró, vagy térdközépig érő szoknyát, ruhát hordtak.
Hagyjuk a szexualitást a hanyatló Nyugat ópiumának!
Az ész a fontos nem a haj…
A hosszú haj problémája már az ötvenes évek elején is megjelent. Fehér Klára Takács viadala című, 1951-ben megjelent epikus, versbe szedett tanmeséjében a jampec Takács Pistát így gúnyolja az írónő:
1956 után néhány esztendővel a fiatalok öltözködési és hajviseleti fellazulása ugyanis valóságos kockázatnak tűnt: a generációs elkülönülés és szembehelyezkedés gesztusa rémlett fel többek között a beatnemzedék gombafrizuráiban is.
A hippi mozgalom beszivárgásával egyre inkább divatba jött a hosszú haj a fiatal srácok és férfiak között is.
A hosszabb hajú fiúkat gyakran zavarták haza, és küldték borbélyhoz a gimnáziumokban.
Érdekes, hogy a lányok haja egyre rövidebbé, a fiúké pedig egyre hosszabbá vált a hetvenes évek közeledtével, ez a szempont pedig egy újabb vitatémát jelöl az évtizedből.
A hosszú hajat gyakran a szocialista erkölcs elleni nyílt támadásnak tekintették az elvtársak, és a hippimozgalomhoz és a huliganizmushoz kötötték, mely a nyugati fellazításhoz kapcsolódik – ennek alapján bélyegezték meg a hosszú hajú fiatalokat.
A Budai Ifjúsági Parkba 1971-ig be se engedtek farmeros, hosszú hajú fiúkat! Rajnák László elvtárs rendszerint személyesen felügyelte a park közönségének és fellépőinek megjelenését. Volt, hogy teljes együtteseket küldött haza a hosszú haj miatt; ha úgy hozta az élet, egy-egy pofon lekenésére is kedvvel vállalkozott, s egy időben különösen a farmerviselet váltotta ki a haragját: guggolva vizslatta a sorban álló tömeget, hogy a farmereseket idejekorán kiszúrja.
Összegzés
A divat és az öltözködés időről-időre – így a szocializmus évtizedeiben is – illemtani és erkölcsi kérdéseket vetett fel. „Fesse-e magát a dolgozó nő, és dohányozzék-e?” A korabeli válasz az volt, hogy mindez egyéni probléma, mindaddig, amíg a közízlés határait nem sérti. A szoknya hossza, a nők nadrágviselete, a fiatalok öltözködése és hajviselete ilyen, gyakran éles vitákat keltő probléma volt.
Maga Kádár János megengedő volt e tekintetben, bár ő is negatív értelemben definiálta a jelenséget:
„Nem baj, ha hosszú a fiatalok haja, csak mossák!”
Ha tetszett a cikk, és nem akarsz lemaradni a többi írásról, iratkozz fel a Retro-Vintage hírlevélre
[wysija_form id=”1″]
Antal-Pap Judit
Művelődési menedzser, web-designer, SEO szakember, blogger
A 60-as évek ruhái – ahogy erről korábban írtam – forradalmat jelentettek a geometrikus mintákkal tarkított szintetikus anyagaival. A nők folyamatosan rövidülő miniszoknyákban, combközépig érő csizmaszárakkal sokkolták szegény férfiakat a rothadó nyugati világban. Vajon mindezekből mi szivároghatott át vasfüggönyön túlra. Mi az, amit még elviselt a szocialista erkölcs az 1960-as években?
Puhuló diktatúra a szocialista Magyarországon
Magyarországán az öltözködés az ötvenes évek közepéig politikai és ideológiai szempontból egyaránt fontos kérdésnek számított. A megtorlás elmúltával, a konszolidáció évei alatt a szocialista táborhoz képest elviselhetőbb élet alakult ki Magyarországon.
Ha valaki nyíltan nem sértette a tabukat – az 1956-os forradalom, az egypártrendszer, a szocialista építés, a Szovjetunióhoz fűződő egyenlőtlen viszony -, akkor az viszonylag háborítatlan magánéletet alakíthatott ki.
A magyar társadalomra a hatvanas évektől nagy hatást gyakorolt a nyugati fogyasztói kultúra. A hatalom képviselőinek el kellett dönteniük, hogyan kezeljék az új jelenségeket, mi az, ami még elviselhető, és mi az, ami megengedhetetlen a szocialista Magyarországon.
A falvakban élők öltözködési szokásaiban alapvető változásokat hozott a Kádár-korszak első évtizede, különösen a kollektivizálás befejeződését követő időszak, amikor a hagyományos viselet elhagyása tömegessé vált.
A kérdéssel foglalkozó, 1962-ben készített belkereskedelmi felmérés szerint:
„Az elmúlt évek folyamán a városi öltözködés térhódítása jelentőssé vált, a forgalomban megnőtt a készruha, a kötöttáru és a szintetikus alapanyagú cikkek aránya. S ezzel a divat keresletformáló ereje a falusi lakosságra is fokozottabban kiterjed.”
Az áhított fogyasztói javak egy részét megpróbálta a hazai ipar helyettesíteni. A nehezen beszerezhető nyugati termékek csempészet révén kerültek forgalomba. A hatvanas évek második felétől virult is a bevásárló- és csempészturizmus.
Növekvő fogyasztói igények – csempészturizmus
Hegyeshalom az 1960-as években. Forrás:retronom.hu
Az áruhiányos időszakban szinte mindenki csempészett, akinek lehetősége volt Nyugatra vagy egyes árucikkek miatt akár a szocialista országokba utazni.
A Kádár korszak egyes szakaszaiban – a műszaki fejlődés, a divat, vagy éppen az ország nyitottságától is függően – kimutatható, hogy mikor mi volt a legnépszerűbb és jól eladható csempészáru.
A 60-as évek ruhái közül a legkedveltebb csempészáruk közé tartozott az orkánkabát, a farmer és a nejlonharisnya.
Akit a vámellenőrzésnél elkaptak, annak az akkori törvények értelmében szembe kellett néznie a következményekkel, ami akár börtönbüntetés is lehetett.
A csináld magad mozgalomtól a luxus-szalonokig
A 60-as éveket nemcsak a hiány jellemezte: a szocializmus idején is létezett divat, divatos ruházkodás.
A szocialista divattal foglalkozó Simonovics Ildikó történész szerint a hatvanas évek végére egy ízlésesen öltözködő fiatal magyar nőnek viszonylag kicsi gardróbja volt, de mindenképpen volt benne egy-két külföldről beszerzett, jó szabású ruha is.
Centrum áruházak 1960-as években
A 60-as évek ruhái – Konfekcióruhák egy kaptafára
A megindult gazdasági fejlődéssel párhuzamosan nyíltak Pesten az első nagy divatáruházak. Az áruházakat 1948-ban államosították, ezután azok különböző formában működtek. 1966-ban jött létre az Országos Áruházi Vállalat, amely 1967-ben vette fel a Centrum Áruházak nevet.
„A csinos nőn jól áll a konfekció!”
A legnagyobb ruhagyártó vállalatok: a Fékon, a Vörös Október és a Május 1 ruhagyár.
Divatbemutató a Május 1. ruhagyárban, 1960
Az öltözködésben a célszerűség volt a lényeg, ami gyakran jelentett silány anyagokat és ormótlan zsákruhákat. Természetesen az exportra készülő ruhák általában igényesebbek voltak.
Ezek a ruhagyárak alkalmanként divatbemutatókat rendeztek a legújabb kollekciókból.
A „manökenek” hétköznapjait ugyanaz a kettősség jellemezte, mint a korszak divatját általában. A vidéki művelődési házban való fellépés vagy a hátul csipesszel összetűzdelt, elméretezett konfekciómodellben való fotózkodás ugyanúgy az életük része volt, mint a luxusszállodák fényes kifutóin vagy a nemzetközi kiállítások pódiumán való pózolás a legszebb ruhakölteményekben.
Mivel a szocializmus nem ismerte el a hivatalos manöken státuszt, a kifutók csillagjait vasalónőként, varrónőként, adminisztrátorként, szervezőként szerződtették a ruhaipari cégek.
A 60-as évek ruhái – Varrónők és szalonok
A hatvanas évektől a kisipari tevékenység, ezen belül a ruhakészítés, -tervezés egyre nagyobb mozgástérhez jutott, A divatos termékek nagyobb szériáinak előállításában a kisipari termelőszövetkezetek játszottak fontos szerepet. Sőt a hatvanas évek első felében már arra is akadt példa, hogy a hiánycikkekké váló ruhadarabokat a ruházati kereskedelmi vállalatok közvetlenül a kisipari termelőszövetkezetekkel gyártatták le.
Aki nem elégedett meg a konfekcióval, azaz a gyári készruhával, amelyetnem személyre szabott mérték szerint készítettek, az is talált megoldást rá, hogy ruhatárát szélesítse.
Aki igazán adott a megjelenésre, annak több lehetősége is volt, hogy minőségi és divatos ruhához jusson, attól függően, hogy mennyi pénzt volt hajlandó erre szánni.
Aki olyan ruhát szeretett volna, ami nem fog rögtön szembejönni vele az utcán, az betérhetett a Ruhaipari Tervező Vállalat, vagy későbbi nevén a Magyar Divatintézet valamelyik Petőfi Sándor utcai üzletébe, mondjuk a Grácia Női Ruhaházba a Szervita (akkori nevén Martinelli) téren, vagy a Dáma áruházba a Párisi Udvarban. Ezeken a helyeken kis szériás, a Iparművészeti Egyetemen végzett tervezők által tervezett ruhákat vehetett a nagyérdemű, egy kicsit magasabb áron, mint amennyiért valamelyik Centrum Áruházban lehetett a tömegárut kapni.
Forrás: FORTEPAN
Megjelentek tehát az igényes szalonok is, amelyek közül kiemelkedett a Clara Szalon, ahová híres színésznők (Gábor Zsazsa, Tolnay Klári) valamint államfők és elnökök asszonyai jártak (Tito felesége, Kádár Jánosné). A szalon vezetője, Rotschild Klára a szocialista haute couture egyik vezéregyénisége volt. Rotschild szabadon utazhatott nyugatra, hogy a legfrissebb párizsi divatot hozhassa haza és kínálhassa az elitnek.
A növekvő népszerűségű „elit szalonokban” legfeljebb tíz-húsz darabos szériák készültek. Az igényes darabok előállítóinak elérhetősége – gyakorta – szájhagyomány útján terjedt.
A csinosan öltözködni vágyók életében meghatározó szerepet töltött be a varrónő, illetve a rendszeresen meghirdetett varrótanfolyamok, ahol a hölgyek maguk is elsajátíthatták az alapvető fogásokat.
A 60-as évek ruhái – divatmagazinok
A ’60-as évektől újra megjelentek a divatmagazinokban a párizsi divatbemutatókról szóló tudósítások, így a városi divat fellendülését már semmi sem állíthatta meg!
Ha megnézünk egy korabeli Ez a Divatot, Fürge Ujjakat vagy a Nők Lapját, mind tele van hasznos, praktikus tanáccsal, hogy az éppen aktuális divatnak megfelelően hogyan lehet a régiből is csinosat, újat csinálni, hogyan lehet férfi öltönyből helyes kiskosztümöt varrni, aztán a gyereknek abból télikabátot.
A pesti nő – retro humor
1 perc 20 másodpercre tekerve megnézheted, hogy milyenek voltak a 60-as évek ruhái. Csak 3 perc az egész! Retro „videoklip”.
A divat, az öltözködés átalakulása általában a mentalitás, az értékek és a gondolkodás változását is kifejezi. Különösen igaz ez a szocialista korszak Magyarországán, ahol az öltözködés politikai és ideológiai szempontból egyaránt fontos kérdésnek számított.
Az Argumentum Kiadó gondozásában, 2009-ben megjelent tanulmánykötet elolvasását követően pontosan erről a témáról alkothatunk színes, átfogó képet. A kötet tanulmányai eredetileg előadásként hangzottak el a Kirakat: Divat a szocializmusban című kiállításhoz kapcsolódóan 2007-ben, a Budapesti Történeti Múzeumban megrendezett tudományos konferencián.
A szerzők írásaikban egyaránt vizsgálják a divatvonalak, a stílusok változásait, a divattervezés, a divattrendek és a divatváltozások történetét, az öltözködés társadalmi hátterét és viszonyrendszerét, valamint a ruházati fogyasztás históriáját. Így többek között olyan kérdésekre keresik a választ, hogy miként változtak az egyes emberek és társadalmi csoportok öltözködési szokásai? Milyen hatása volt erre a lakóhelynek és a társadalmi tagolódásnak? Miként alakult a korszak során a ruházati ellátottság? Mi jellemezte a ruházati fogyasztást a szocialista korszak évtizedeiben?
A képekkel, fotókkal gazdagon illusztrált kötet ezekről a kérdésekről próbál meg minél teljesebb képet rajzolni a téma nemzetközi és hazai szakirodalma alapján, szakszerűen, ugyanakkor tudományos ismeretterjesztésre törekvő, olvasmányos hangvételben.
Következő részben:
Retro ruhák, amelyek kiverték a biztosítékot az elvtársaknál
Ha nem akarsz lemaradni, iratkozz fel a Retro-Vintage hírlevélre!
[wysija_form id=”1″]
Antal-Pap Judit
Antal-Pap Judit
Művelődési menedzser, web-designer, SEO szakember, blogger
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomBővebben...